Schrittmacherkomplikationen
Isolierte
Dislokation LV-Sonde bei ICD: Linkes Bild Voraufnahme mit noch regelrechter Projektion der LV-Sonde auf den Sinus coronarius. Rechtes Bild 2 Monate später: Die Sonde ist bis in Höhe V. cava zurückgezogen, wobei sich offenbar das Kabel hinter dem Aggregat aufgewickelt hat (Twiddler Syndrom). Bei unverändert einliegendem Aggregat ist am ehesten die Bewegung des M. pectoralis ursächlich verantwortlich. Die quadripolare Sonde führte mit ihrer Fehllage jetzt in der Nähe des N. phrenicus zu Zwerchfellzuckungen.
Right
ventricular perforation, pneumothorax, and a pneumatocele by a pacemaker lead: a case report. A preoperative chest radiograph. Chest radiograph showing the pacemaker lead perforating the right ventricle (yellow arrow)
Right
ventricular perforation, pneumothorax, and a pneumatocele by a pacemaker lead: a case report. A preoperative chest computed tomography image. Thoracic computed tomography showing a left-sided pneumothorax (yellow arrow) and the pacemaker lead (yellow arrowheads) perforating the right ventricle and lung tissue neighboring a pulmonary cyst (red arrow)
Complicated
left subclavian artery pseudoaneurysm after pacemaker implantation. B. Apical and lateral pleural effusion (black arrows), as well as mediastinal thickening (black line) appeared in the control after the failed attempt.
Complicated
left subclavian artery pseudoaneurysm after pacemaker implantation. A. In a coronal CT reconstruction the black arrow marks the pleural effusion located in the left apex (black arrow)
Complicated
left subclavian artery pseudoaneurysm after pacemaker implantation. A. Coronal CT plane showing a well-defined saccular mass (black arrow) with an homogeneous enhancement.
Thrombose der
V. subclavia rechts bei einliegenden Schrittmacherkabeln mit Darstellung von kräftigen Kollateralen in der Armphlebografie.
Assoziationen und Differentialdiagnosen zu Schrittmacherkomplikationen: