Unterscheidung Pseudo-Pneumatosis intestinalis - echte Pneumatosis intestinalis
Pseudopneumatosis
intestinalis des Colon ascendens bei Koprostase und Meteorismus: Die Gasperlen entlang des stuhligen Darminhaltes finden sich nur neben dem Stuhl und nicht in der Darmwand ventral. Bei einer echten Pneumatosis intestinalis wären diese Bereiche ventral nicht von der Gasansammlung in der Darmwand ausgespart.
Pneumatosis
intestinalis versus pseudo-pneumatosis: review of CT findings and differentiation. Pseudo-pneumatosis in a 52-year-old man with abdominal distension. Axial unenhanced CT shows gas collections within faeces and between faeces and bowel wall (arrows), consistent with pseudo-pneumatosis. Note the thin layer of high-attenuation enteric contrast surrounding the stool (arrowhead) simulating intestinal wall. This might lead to a misdiagnosis of true pneumatosis
Pneumatosis
intestinalis versus pseudo-pneumatosis: review of CT findings and differentiation. Intramural gas in a different shape in a 66-year-old man with scleroderma. Axial unenhanced CT shows dilated small bowel with curvilinear-like (arrow), bubble-like (arrowhead) intramural gas, suggestive of pneumatosis intestinalis, that was not identified at follow-up CT (not shown)
Pneumatosis
intestinalis versus pseudo-pneumatosis: review of CT findings and differentiation. Pseudo-pneumatosis intestinalis in a 50-year-old woman with abdominal pain. Axial contrast-enhanced CT shows irregular punctuated gas column (long arrow) between the faeces and mucosal folds, which stops at the free gas-fluid level (short arrow), consistent with pseudo-pneumatosis intestinalis
Pneumatosis
intestinalis versus pseudo-pneumatosis: review of CT findings and differentiation. Pseudo-pneumatosis intestinalis in a 63-year-old woman with treated rectal cancer. Axial contrast-enhanced CT shows an irregular column of gas (arrow) between the wall and the intestinal content stopping at the free gas-fluid level (short arrow) within the bowel lumen, consistent with pseudo-pneumatosis intestinalis
Als Pseudopneumatosis intestinalis wird eine Situation beschrieben, die in der Computertomographie mit der echten Pneumatosis intestinalis verwechselt werden kann, die aber nicht tatsächlich intramuralem Gas im Intestinum entspricht. Es handelt sich um intraluminales Gas, welches durch Fäzes an die Schleimhaut des Darmes gedrückt wird. Es kann computertomographisch schwer bis unmöglich sein, eine sichere Unterscheidung zu treffen.
Hilfreich können sein:
- Lokalisation: während die Pneumatosis in allen Abschnitten vorkommt (je nach Ursache), findet sich die Pseudo-Pneumatosis vornehmlich im Zökum und Colon ascendens.
- Verteilung des Gas an (in ?) der Darmwand: Hören Gasperlen mit der Begrenzung des Fäzes auf oder gehen sie in der Wand weiter (eher Pneumatosis intestinalis)?
- Muster der Gasperlen: Irreguläre Formen sprechen eher für Pseudo-Pneumatosis, während eine kontinuierliche, gleichmäßige Reihe eher bei echter Pneumatosis vorkommt.
- Gas auch in mesenterialen Venen oder in portalen Lebergefäßen spricht klar für eine echte Pneumatosis intestinalis.
Siehe auch:
und weiter:
Assoziationen und Differentialdiagnosen zu Unterscheidung Pseudo-Pneumatosis intestinalis - echte Pneumatosis intestinalis: