pancreatic acinar cell carcinoma
Azinuszellkarzinom
des Pankreasschwanz in der Computertomographie axial: Große, zentral hypodens regressiv veränderte Raumforderung mit relativ glattem Rand. Etwas freie Flüssigkeit. Etwas flaue Kontrastierung, eigentlich p.v.
Pancreatic
acinar cell carcinoma with extension into the main pancreatic duct: a case report. a Multi-detector row computed tomography (MDCT) shows a slightly enhanced round tumor and the dilated caudal main pancreatic duct (MPD). b Magnetic resonance cholangiopancreatography (MRCP) demonstrates mild dilatation of cranial MPD and severe dilatation of caudal MPD. Cystic lesion [suspicious intraductal papillary mucinous neoplasm (IPMN)] is visible in the neck of the pancreas. c MDCT shows a tumor with downstream progression until the left side of IPMN. d A coronal view shows intraductal tumor mass extends to the left side of the IPMN
Pancreatic
acinar cell carcinoma—case report and literature review. a. A mass of approximately 4.0 cm diameter located in uncinate process of pancreas, the white arrow shows the calcification in the mass; b. The tumor was significantly enhanced in the arterial phase, which was similar to the surrounding pancreatic parenchyma; c. The black arrow shows that the intra- and extra-hepatic bile ducts were obviously dilated and the white arrow shows the slightly dilated pancreatic duct
Pancreatic
acinar cell carcinoma—case report and literature review. a. An irregular mass with well-defined tumor margin located in uncinate process of pancreas; b. No dilated intra- and extra-hepatic bile ducts or pancreatic duct was found; c. The white arrow shows the enhanced capsule of the tumor
A resected
case of acinar cell carcinoma of the pancreas with liver metastasis following chemotherapy using modified FOLFIRINOX. a An enhanced low-density area with a thin capsule was occupied the right hemi-liver. The size of the tumor was 110 × 90 mm (arrow); b an enhanced mass of 70 × 56 mm in the tail of the pancreas, which seemed directly infiltrated into the spleen (arrowhead)
Lipase
hypersecretion syndrome: A rare cutaneous manifestation of advanced pancreatic acinar cell carcinoma: Coronal and axial cuts of an abdominal CT demonstrating pancreatic mass with duodenal invasion
Das Azinuszellkarzinom des Pankreas ist ein exokriner, maligner, seltener (ca. 1 % der nicht-endokrinen Pankreastumoren) Tumor, der im Vergleich zum deutlich häufigeren Adenokarzinom eine aggressivere Tumorbiologie zeigt. Dennoch sind bei den fortgeschrittenen Stadien die Überlebenszeiten etwas besser und bei resektablen Tumoren ist die Prognose deutlich besser. Männer scheinen häufiger betroffen zu sein.
Neben CEA und CA 19-9 als Tumormarker ist die Bestimmung der Serum-Lipase in manchen Fällen hilfreich, da sie durch die tumorbedingte Hypersekretion erhöht ist und im Verlauf der Behandlung mit dem Tumorverlauf korreliert.
Radiologisches Erscheinungsbild
- Die CT zeigt in der Regel einen soliden Tumor mit (randständig betonter) Kontrastmittelaufnahme bei eher gut definierten Rändern.
- Dabei werden jedoch durchaus Infiltrationen in Nachbarorgane beobachtet.
- Tumorbedingte Cholestase ist nur in weniger als einem Fünftel der Fälle vorhanden.
- Ca. die Hälfte der Fälle zeigt kleine Verkalkungen.
Siehe auch:
Assoziationen und Differentialdiagnosen zu Azinuszellkarzinom des Pankreas: