esophageal food bolus obstruction
Bolusimpaktation
mit typischer kuppelförmig über dem Bolus stehenden Kontrastmittelsäule. Häufige Ursachen sind neben ösophagealen Stenosen verschiedener Art (maligne, narbig, entzündlich) Probleme mit den Zähnen, so dass zu große Stücke geschluckt werden oder Alkohol, so dass bei gutem Essen auch zu früh geschluckt wird.
Langstreckige
Stenose des Ösophagus nach einer Verätzung in der Kindheit. Im Alter von 74 Jahren symptomatisch mit Bolusimpaktation (rechtes Bild).
Bariumgelatinekugeln
(hier geteilt) als Medium für eine Schluckuntersuchung mit Festkörper. In diesem Fall bleiben die Kugelteile an einer flachen (wohl postaktinischen) Stenose hängen. Darüber verdünntes, flüssiges Kontrastmittel. Die Kugeln lösen sich durch die Körperwärme nach wenigen Minuten auf.
Esophageal
emergencies: another important cause of acute chest pain. Esophageal obstruction with food bolus impaction (a) and therapeutic foreign body/prosthesis (b). a An 83-year-old demented male with chest pain during meal. Sagittal CT image shows a large chunk of food impaction in the mid to lower esophagus (dotted area). The upper esophagus is mildly dilated with an air-fluid level. b A 71-year-old male with history of laryngectomy for laryngeal cancer with a tracheoesophageal voice prosthesis which may mimic a foreign body. Axial CT image shows a small tubular shaped radiopaque device (arrow) between the tracheostomy (arrowhead) and the upper esophagus (asterisk). There is a tracheostomy defect and associated large skin defect anteriorly (bidirectional arrow)
Esophageal food impaction (or steakhouse syndrome) refers to a food bolus acutely obstructing the esophagus.
Clinical presentation
The main symptom is usually acute dysphagia.
Radiographic features
Plain radiograph
Depending on the composition of the ingested content, the bolus may be visible on plain radiography.
Fluoroscopy
Small amounts of water-soluble isotonic contrast can be administered with fluoroscopic screening to evaluate the location of the bolus.
CT
CT may be necessary if there is concern of perforation.
Treatment and prognosis
Treatments that are less invasive than endoscopy include effervescent crystals, carbonated drinks, glucagon, and muscle relaxants.
Siehe auch:
Assoziationen und Differentialdiagnosen zu Bolusimpaktation: